Jernmangel rammer ofte vegetarer og veganere

Som vegetar eller veganer skal du være ekstra opmærksom på at få tilstrækkelig jern gennem kosten. Nogle grøntsager indeholder jern, men jern fra frugt og grønt optages ikke så effektivt i kroppen som jern fra kød. Derfor har mange vegetarer behov for at supplere kosten med et dagligt tilskud af jern.

Gode råd om jern og kost

Jern er kendt for at være svært at optage i kroppen. Normalt optages mindre end 10 % af den jern, vi får gennem vores kost. Jern er et meget reaktivt mineral; det betyder, at det nemt reagerer på andre næringsstoffer. Resultatet kan være, at jernet ikke optages, og at det stof, jernet reagerer med (divalente metaljoner) heller ikke optages. Jernets dårlige optagelse gør, at mange overdoserer deres jerntilskud. Af frygt for ikke at få den jern, de behøver, tager nogle mennesker flere hundrede mg jern dagligt, og det kan give store problemer med maven.

aminoJern er produceret af ikke-animalske ingredienser

aminoJern er det ideelle jerntilskud  til dig, der er vegetar eller veganer, da det er produceret på ikke-animalske ingredienser. Andre jerntilskud indeholder ofte rester af animalsk blod. Samtidig behøver du bare én tablet for at få den mængde jern, du behøver. Læs mere her.

NYHEDSBREV

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og få sidste nyt ca. 4 gange om året. Du kan til enhver tid afmelde igen:

* Personlig data vil blive krypteret