Jernmangel rammer ofte vegetarer og veganere

Som vegetar eller veganer skal du være ekstra opmærksom på at få tilstrækkelig jern gennem kosten. Nogle grøntsager indeholder jern, men jern fra frugt og grønt optages ikke så godt i kroppen som jern fra kød. Derfor har mange vegetarer behov for at supplere kosten med et dagligt tilskud af jern.

Når du skal sammensætte en varieret og jernholdig kost, som du optager meget jern fra, er det vigtigt at du kender til de fødevarer som hæmmer henholdsvis fremmer jernoptagelsen.

Gode råd om jern og kost

Udnyt din viden om fødevarer, der fremmer jernoptagelsen til at sikre gode jerndepoter. For eksempel kan du drikke appelsinjuice til dine måltider, eller kombinere kartofler, som indeholder C-vitamin, med spinat som indeholder meget jern.

Samtidig er det vigtigt, at du ikke indtager fødevarer, der hæmmer jernoptagelsen fra kosten samtidig med at du indtager jernholdige fødevarer. Det gælder ikke mindst te, kaffe og kakao samt fytin som findes i groft mel og gryn.

aminoJern er produceret af ikke-animalske ingredienser

aminoJern er det ideelle jerntilskud  til dig, der er vegetar eller veganer, da det er produceret på ikke-animalske ingredienser.

Du behøver bare én tablet dagligt for at få den mængde jern, du behøver. Læs mere her.

NYHEDSBREV

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og få sidste nyt ca. 4 gange om året. Du kan til enhver tid afmelde igen:

* Personlig data vil blive krypteret