Kan en kop te ødelægge din optagelse af jern?

På opfordringer fra vores Facebook brugere, vil vi fordybe os i spørgsmålene om fremmere og hæmmere af jernoptagelsen og om, hvordan kosten kan tilrettelægges for at mindske eller helt fjerne behovet for et jerntilskud. Det vigtige for dig, er jo at forebygge jernmangel og den naturlige måde er altid den klogeste – altså den, der ikke hæmmer jernoptagelsen. Den næste artikel om emnet kommer snart og du kan like vores Facebook side for at få hurtig besked.

Mange mennesker nyder en kop te om eftermiddagen eller om aftenen, når de læser til eksamen eller skal stresse ned efter en travl dag. Te kan berolige, opkvikke eller lindre en tør hals eller en rusten stemme – heldigvis findes der te for enhver smag.

Flere fans af aminoJern har spurgt ind til, hvordan det nu forholder sig med te og optagelse af jernet – kan man fx tage sit jerntilskud sammen med te?

Te indeholder polyfenoler, der hæmmer optagelsen af jernet. Det gælder både grøn og sort te. Andre hæmmere som indeholder polyfenoler er fx kaffe og kakao.

Hvis du ønsker at optage mest muligt jern fra din mad eller dit jerntilskud, skal du:

  • Undgå at drikke te til maden eller umiddelbart før eller efter dit måltid
  • Undgå at tage dit jerntilskud umiddelbart før eller efter maden. Tag det i stedet imellem to hovedmåltider eller før sengetid.

Men er polyfenoler ikke bare sundt? Jo, helt bestemt, og det er en rigtig god idé at spise masser af polyfenoler. Bare IKKE sammen med jern! Polyfenoler findes i en række superfoods som bær, bønner, soya samt grøntsager og frugt helt generelt.

Gør som du plejer – næsten

Hvis du er ivrig tedrikker skal du bestemt fortsætte med det – også selvom du skal forebygge eller behandle jernmangel. Men hvis du skal have den bedst mulige optagelse af jernet, skal der gå 1½ time fra du har taget din jerntilskud til du må drikke din kop te. Drik aldrig te til dit måltid, da dit måltid er din primære kilde til jern.

I næste nyhed fokuserer vi på de andre hæmmere af jernoptagelsen. Det er fx. fytinsyre, oxalsyrer, æg og gurkemeje (curcumin). Så glæd jer.

Du kan i øvrigt læse mere om årsager og behandling af jernmangel samt om hvordan du finder ud af om du har jernmangel her på siden.

Skærmbillede 2019-05-02 kl. 16.27.59
Jern – hvad hæmmer optagelsen – del 2?

Læs mere om hvordan du tilrettelægger en kost, der optimerer optagelsen af jern. Mange af naturens egne kilder til jern er superfoods og svære at komme udenom, men desværre hæmmer disse superfoods ofte jernoptagelsen. Svaret ligger i timingen 🙂

collage_pack
Jern – hvad hæmmer optagelsen

Du nyder en kop te som så mange andre. Den beroliger, opkvikker, styrker halsen eller luller dig i søvn. Men vidste du, at den dejlige kop te kan hæmme din optagelsen af jern – læs videre om hvordan du kan sikre din optagelse af jernet samtidig med at du drikker te.

Breakfast vegan bowl and plate
Flere unge bliver vegetarer

Ifølge formanden for Dansk Vegetarforening Sune Borkfelt er antallet af vegetarer stigende specielt blandt de helt unge. Det udtaler han til Berlingske media (19.08.2011).

Naestved_Sygehus_01
Forsøg med aminoJern på Næstved Sygehus

I 2007 etablerede Pharmovital et samarbejde med den danske læge og forsker i jernstofskiftet, Nils Milman. Formålet med samarbejdet var at undersøge optagelsen af aminoJernFerrochel® 25 mg jern på danske gravide.