Mangel på vitaminet B12 medfører jernmangel

Jernmangel som følge af mangel på vitaminet B12 er en hyppig årsag til jernmangel. Denne form for jernmangel kaldes også pernitiøs anæmi. Manglen på vitamin B12 gør at kroppen producerer unormalt store blodlegemer, der ikke fungerer som de skal. Som følge heraf udvikles en jernmangel. Et indtag af et jerntilskud uden at indtage vitamin B12 vil ikke afhjælpe denne form for jernmangel.

Veganere der slet ikke spiser fødevarer af animalsk oprindelse har en højere risiko for at udvikle vitamin B12 mangel end en person, som spiser en varieret kost.

Symptomer på vitamin B12 mangel er træthed, og hvis du oplever en længere periode med træthed skal du søge læge; manglen på vitamin B12 kan diagnosticeres med en blodprøve.

I øvrigt kan mangel på folsyre (folat) også give en jernmangel som minder meget om den pernitiøse anæmi.

Vitamin B12 i kosten

  • Kød og fisk
  • Æg
  • Mælkeprodukter

Folsyre (folat) i kosten:

  • Broccoli
  • Bønnespirer
  • Ærter

Del denne side

jernmangel Forhandlere

6 gode grunde til at vælge aminoJern

Dit jerntilskud skal være effektivt og skånsomt mod maven. Og du skal naturligvis ikke tage mere end 1 tablet dagligt. Læs de 6 vigtigste årsager til at vælge aminoJern. Helt enkelt.

Se de 6 gode grunde
Har jeg brug for jerntilskud?

Se om du oplever en eller flere af de typiske symptomer i din hverdag...

Se symptomer her...